Η περίοδος του Τριωδίου ολοκληρώθηκε το Μεγάλο Σάββατο το βράδυ και το βιβλίο του Τριωδίου η Εκκλησία το έκλεισε και το έβαλε στην άκρη, και άνοιξε ένα άλλο βιβλίο, που ονομάζεται Πεντηκοστάριο. Το όνομά του το παίρνει από την ημέρα στην οποία οι ακολουθίες εντός του θα μας φτάσουν, δηλαδή την Πεντηκοστή.
[Βέβαια, περιλαμβάνει και την επόμενη Κυριακή από την Πεντηκοστή, των Αγίων Πάντων ως τελευταία Κυριακή, με την οποία κλείνουν οι Κυριακές που είναι οριοθετημένες από την Εκκλησία μετά το Πάσχα και ξεκινά πάλι η κανονική περίοδος.]
Η περίοδος αυτή του Πεντηκοσταρίου είναι ιδιαίτερα χαρούμενη, αφού για τις 40 ημέρες κυριαρχεί το Χριστός Ανέστη, κυριαρχεί ο αναστάσιμος κανόνας ενώ παραλείπεται το τροπάριο του Αγίου Πνεύματος στην αρχή των ακολουθιών, το Βασιλεῦ Οὐράνιε. Τιμάται ιδιαιτέρως το δεύτερο πρόσωπο της Αγίας Τριάδος, ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός, ενώ προετοιμαζόμαστε για την κάθοδο του Αγίου Πνεύματος.
Τη δε πρώτη εβδομάδα της περιόδου αυτής, τη λεγομένη Διακαινήσιμο, η οποία για την εκκλησία λογίζεται ως μία ημέρα, όλες οι ακολουθίες (Όρθρος, Εσπερινός, Απόδειπνο, Μεσονυκτικό) αντικαθίστανται από μία συγκεκριμένη σύντομη ακολουθία προσευχών, που επαναλάμβανεται τρεις φορές και που θα τις δούμε πιο αναλυτικά στην επόμενη ενότητα. Με αυτόν τον τρόπο η Εκκλησία μάς δείχνει ότι ημέρα της Αναστάσεως, η Ογδόη Ημέρα, η καινή δημιουργία, δεν έχει τελειώσει.
Τα τροπάρια αυτά και όλων των υπολοίπων εορτών της περιόδου θα τα βρούμε στο δεύτερο μέρος του Ωρολόγιου, όπου είναι τα τροπάρια κάθε ημέρα, μετά τα τροπάρια της περιόδου του Τριωδίου.
Πιο συγκεκριμένα: